Tarieven

De brandweer bestrijdt brand, uiteraard. Maar brandweermensen redden je ook uit een geblokkeerde lift, reinigen de rijbaan na een verkeersongeval, pompen je kelder leeg, vervoert je met de ambulance...
Sommige interventies zijn gratis, voor andere moet je betalen.

Wie betaalt?

In regel zijn de kosten voor rekening van de persoon voor wie het voordeel van de interventie gebeurde. Als de persoon niet aansprakelijk is voor de gebeurtenis, kan die het bedrag terugvorderen van degene die wel aansprakelijk is. 
Raadpleeg je verzekeringsmaatschappij en/of mutualiteit voor eventuele terugbetaligen. 

De prijs voor een interventie hangt af van de gebruikte voertuigen, het gebruikte en verbruikte materiaal, de personeelskosten en de duur van de interventie. 
De tarieven worden vastgelegd door de zoneraad. 

Raadpleeg het retributiereglement van hulpverleningszone Fluvia.

 

Veelgestelde vragen 

Bij facturen ambulance: 

    • De aangerekende afstand is volgens mij te hoog:
      • De afstand die aangerekend werd, is de afstand die de ambulance over z'n totale rit moet afleggen.
        Dat wil zeggen; de afstand van de ambulance tot de plaats van interventie, vervolgens naar het ziekenhuis en opnieuw naar de standplaats.
      • Als de dichtste ambulace bezet is met een andere opdracht stuurt het Hulpcentrum 112 de tweede dichtsbijzijnde ambulance ter plaatse, daardoor kunnen de kilometers oplopen.
    • Bij een arbeidsongeval; kan de factuur naar de verzekering worden gericht? 
      • De factuur staat altijd op naam van de patiënt.
        Je neemt best met je werkgever contact op om na te gaan wat de volgende stappen zijn.
        Het blijft natuurlijk jouw verantwoordelijkheid dat de factuur binnen de gestelde betaaltermijn betaald is.
    • Moet ik het volledige bedrag zelf betalen?
      • De mutualiteit betaalt in principe minstens de helft van de factuur terug.
        Op de achterzijde van onze factuur kan je een document terugvinden die je bij je mutualiteit afgeeft, samen met het betalingsbewijs.
      • Heb je een hospitalitatieverzekering?
        Neem zeker contact op met de verzekering, vaak is het vervoer met de ambulance voorzien in de polis.

 

Bij facturen rond preventieadvies:

    • Ik kreeg een factuur van de preventiedienst, maar ik weet niet waarom. 
      • Het team preventie moet vaak advies geven aan de gemeentes in zaken zoals bouwaanvraag, milieuvergunningen,...
        Dit advies rekent de preventiedienst aan de begunstigde van het advies door volgens de geldende tarieven bepaald in het retributiereglement.
    • Ik heb geen enkel advies ontvangen, is er iets mis gegaan?
      • De dienst preventie maakt het advies over aan de gemeente in kwestie. Het advies kan daar opgevraagd worden.
    • Ik kreeg geen bouwvergunning/ het project gaat niet door. Dien ik dan nog de factuur te betalen?
      • De prestaties werden geleverd, je dient dus de factuur te betalen.

 

Bij facturen brandweer: 

    • Ik was betrokken in een ongeval, het is niet duidelijk wie aansprakelijk is. Moet ik dan de factuur betalen?
      • Iedere betrokken partij kan de factuur ontvangen, wij doen daarmee geen uitspraak naar aansprakelijkheid.
        Indien je kan aantonen dat een andere partij verantwoordelijk is, kunnen wij de factuur naar die partij sturen.

 Nog niet helemaal duidelijk? 

Neem vrijblijvend contact op met team financiën: 
info@hvzfluvia.be of T 056 23 99 45.