Lees deze gebruiksvoorwaarden aandachtig voordat u de website gebruikt. Hierin worden de voorwaarden beschreven voor het gebruik van deze website.
Hulpverleningszone Fluvia respecteert de privacy van iedereen die de websites bezoekt of hierop reageert. In deze verklaring geven wij aan welke informatie we verzamelen en hoe wij die informatie zullen gebruiken.
Persoonlijke gegevens
1. Uw privacy telt
Uw privacy is erg belangrijk voor ons. We willen uw persoonsgegevens op een wettelijke, correcte
en transparante manier verwerken. In deze privacyverklaring leggen we uit welke
persoonsgegevens we van u als natuurlijke persoon verzamelen en verwerken. We hebben het hier
voortaan altijd over gegevens van u als burger, of als andere betrokkene, zoals begunstigde,
contactpersoon in een bedrijf, enz. In welke hoedanigheid ook, uw rechten blijven dezelfde en ons
bestuur gaat even zorgzaam om met uw gegevens.
HVZ Fluvia is een lokale overheid. De zetel van het bestuur is gelegen aan Doorniksesteenweg
214a, 8500 Kortrijk. Meer informatie over de activiteiten van het bestuur vindt u op
https://www.hvzfluvia.be/.
Het bestuur is de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens.
Daarnaast verwerkt het bestuur ook persoonsgegevens in opdracht van de Vlaamse en Federale
overheid. Daarbij volgt het de instructies van die andere entiteit.
U moet erop kunnen vertrouwen dat het bestuur zorgvuldig en veilig met de persoonsgegevens
omgaat. Om dit te kunnen garanderen heeft het bestuur een goedgekeurd
informatieveiligheidsbeleid. Dit beleid is in lijn met de relevante wetgeving.
2. Waarom verwerkt het bestuur persoonsgegevens?
De HVZ ijvert voor een efficiënte en kwalitatieve dienstverlening om het welzijn van alle inwoners
van onze gemeente te verbeteren. Het bestuur engageert zich om uw persoonlijke informatie
steeds veilig te beheren.
3. Mag het bestuur persoonsgegevens verwerken?
Als overheidsinstantie waken we er over om uw gegevens uitsluitend te verwerken als we hier een
geldige rechtsgrond voor hebben. In hoofdzaak verwerkt het bestuur persoonsgegevens in het
kader van een wettelijke opdracht of in het algemeen belang. In een beperkt aantal gevallen doen
we dit op basis van een contractuele verbintenis of om de vitale belangen van een natuurlijke
persoon te beschermen.
In alle andere gevallen zullen we u vragen om toestemming te geven voor het verwerken van uw
gegevens. Dat is onder andere het geval voor:
- Het verwerken en uitvoeren van vragen voor preventie opdrachten: als contactpersoon,
adresgegevens bij huisbezoeken
- Behandelen van persoonsgegevens en documenten bij online sollicitatie
- Verwerken van gerichte foto’s en video’s: close-ups, portret
Naast gerichte beelden, maakt het bestuur ook sfeerbeelden (niet-gericht) van haar
activiteiten, evenementen en van het openbaar domein. Deze beelden kunnen als
illustratiemateriaal gepubliceerd worden via de officiële communicatiekanalen van het bestuur.
Hiervoor is geen expliciete toestemming vereist. Wel heeft u recht op verwijdering (zie punt 9).
4. Hoe verzamelt het bestuur persoonsgegevens?
Het verzamelen van persoonsgegevens gebeurt op drie manieren:
- Het bestuur vraagt rechtstreeks bij u uw persoonsgegevens op.
- Het bestuur raadpleegt bovenlokale authentieke gegevensbronnen van de overheid, zoals
het rijksregister, de dienst inschrijvingen voertuigen, patrimoniumdocumentatie, enz.
- Het bestuur ontvangt uw persoonsgegevens van andere overheidsinstanties in kader van
uw aanvraag.
5. Wie verwerkt de persoonsgegevens?
De verwerkingen van persoonsgegevens gebeuren door medewerkers van het bestuur. Alle
medewerkers vallen onder het wettelijke beroepsgeheim en ondertekenen een
vertrouwelijkheidsverklaring. Wij doen er alles aan om onze medewerkers continu bij te scholen
over het belang van privacy en gegevensbescherming.
De medewerkers maken gebruik van geautomatiseerde systemen, die aangekocht zijn bij derden.
Naast de IT-leveranciers, heeft het bestuur ook contracten in functie van personeelsbeheer,
juridische bijstand, … Deze leveranciers zijn verwerkers die in opdracht van het bestuur
persoonsgegevens behandelen. Om de privacy te garanderen, is een verwerkingsovereenkomst
met deze leveranciers afgesloten. Deze leveranciers zijn gehouden aan dezelfde rechtsgronden en
beveiligingsmaatregelen als deze die van toepassing zijn op het bestuur.
Het bestuur kan samenwerken met andere overheidsinstanties. Deze partijen kunnen ook
persoonsgegevens uitwisselen. Om de privacy te garanderen maken we altijd contractuele
afspraken over finaliteit, proportionaliteit, vertrouwelijkheid en beveiliging van de
gegevensuitwisseling.
Het bestuur kan ook uw persoonsgegevens vrijgeven: (i) indien wij hiertoe verplicht zijn volgens
de wet of een ander wettelijk proces; (ii) aan wetshandhavingsautoriteiten of andere
overheidsinstanties in overeenstemming met hun wettelijke bevoegdheden; (iii) wanneer wij
denken dat vrijgave noodzakelijk of passend is om lichamelijke schade te voorkomen; of (iv) in
verband met een onderzoek van vermoede of effectieve frauduleuze of illegale activiteiten.
6. Doorgifte van gegevens
Het bestuur bewaart en verwerkt uw gegevens in hoofdzaak binnen de Europese Unie. Het bestuur
zal ook enkel IT-systemen gebruiken die binnen de Europese Unie actief zijn.
Indien er geen gelijkwaardig alternatief is binnen de zone kan het bestuur gebruik maken van
toepassingen die gegevens verwerken in landen buiten de Europese Unie, voor zover deze
toepassingen voldoende waarborgen geven dat ze voldoen aan de Europese verordening, bij
voorkeur omdat ze zich in de zogenaamd veilige landen bevinden.
7. Bewaart het bestuur persoonsgegevens?
Het bestuur bewaart persoonsgegevens en baseert zich hiervoor op de wettelijk vastgelegde
bewaartermijnen. Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig. Na het verstrijken van
deze termijnen worden de persoonsgegevens vernietigd volgens de procedure die beschreven staat
in het informatieveiligheidsbeleid.
8. Hoe beveiligt het bestuur persoonsgegevens?
Het bestuur treft gepaste administratieve, technische en fysieke beveiligingsmaatregelen om
persoonsgegevens te beschermen tegen onopzettelijke of onwettige verwijdering, onopzettelijk
verlies, ongeoorloofde aanpassing, ongeoorloofde openbaarmaking of toegang, misbruik en enige
andere onwettelijke vorm van verwerking van de persoonsgegevens in ons bezit. De mate van
beveiliging wordt bepaald door een risicobeoordeling.
9. Uw rechten en keuzes
U kunt uw gegevens inkijken.
Wilt u inzage in de gegevens die het bestuur over u verwerkt, laat het dan weten. Sommige
gegevens kan u zelf rechtstreeks inkijken via bijvoorbeeld het omgevingsloket.
Als u uw recht van inzage uitoefent zal het bestuur u een zo volledig mogelijk overzicht geven van
uw gegevens.
U kunt uw gegevens laten verbeteren.
Het kan gebeuren dat bepaalde gegevens die het bestuur over u heeft opgeslagen niet (meer)
correct zijn. U kunt altijd vragen om die gegevens te laten verbeteren of vervolledigen voor zover
dit wettelijk is toegelaten.
U kunt uw gegevens laten verwijderen.
U kunt altijd vragen om gegevens die het bestuur bijhoudt te laten verwijderen voor zover dit
wettelijk is toegelaten.
U kunt u verzetten tegen bepaald gebruik van gegevens
Bent u het niet eens met de manier waarop het bestuur bepaalde gegevens verwerkt, dan kan u
zich daartegen verzetten. Verzet dat wij zullen inwilligen tenzij er wettelijke of dwingende gronden
zijn om dat niet te doen, wat bijvoorbeeld het geval is als wij gegevens verwerken om de openbare
veiligheid te garanderen.
U kunt u verzetten tegen automatische profilering.
Het bestuur maakt geen gebruik van profilering op basis van automatische verwerkingen
(algoritmes).
U kunt vragen om uw gegevens over te dragen aan een derde partij
U hebt het recht om te vragen om persoonsgegevens die u zelf aan het bestuur hebt verstrekt, aan
u of rechtstreeks aan een derde partij over te dragen.
De privacywetgeving voorziet wel een aantal beperkingen op dit recht, waardoor het niet van
toepassing is op alle gegevens.
10. Updates met betrekking tot deze privacyverklaring
Het bestuur kan deze privacyverklaring aanpassen. De meest recente versie vindt u altijd op
https://www.hvzfluvia.be/gebruiksvoorwaarden-en-privacy. Voor elke belangrijke inhoudelijke
wijziging informeert het bestuur u via zijn website of andere communicatiekanalen.
11. Hoe ons te contacteren?
Het bestuur heeft een functionaris voor gegevensbescherming aangesteld. Deze bewaakt de
toepassing van de wettelijke verplichtingen inzake gegevensbescherming. U kan de functionaris
aanspreken als u vragen heeft bij de uitoefening van de hierboven opgesomde rechten die u
geniet.
Dit kan via: privacy@hvzfluvia.be
Indien u vragen of opmerkingen heeft over ons beleid “bescherming van persoonsgegevens”, of
indien u uw rechten wenst uit te oefenen of de informatie die wij over u bezitten wenst te updaten,
gelieve ons te contacteren op:
HVZ Fluvia
Adres: Doorniksesteenweg 214a, 8500 Kortrijk
Tel.: 056 29 99 70
Email: privacy@hvzfluvia.be
Website: https://www.hvzfluvia.be/
Om te vermijden dat iemand anders uw rechten uitoefent, kan het bestuur uw identiteit verifiëren.
Wees altijd zo specifiek mogelijk als u uw rechten wilt uitoefenen. Dan kan het bestuur uw vraag
concreet en correct behandelen.
Wilt u meer informatie of gaat u niet akkoord met het standpunt van het bestuur? Surf dan zeker
naar
- www.gegevensbeschermingsautoriteit.be (Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit).
- https://www.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtcommissie (Vlaamse Toezichtcommissie voor
de verwerking van persoonsgegevens)
U kan ook daar een klacht indienen.
Logo
Hou er rekening mee dat het logo eigendom is van de hulpverleningszone Fluvia. Het is wettelijk beschermd door het auteursrecht op Benelux niveau en elk gebruik ervan door derden zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de hulpverleningszone is uitdrukkelijk verboden.
Cookie
Deze website maakt gebruik van cookies om het online gebruiksgemak voor u te vergroten. Een “cookie” is een klein tekstbestandje dat bij uw bezoek aan een website op uw computer wordt opgeslagen. Cookies kunnen gebruikersinstellingen en andere informatie opslaan. U kunt uw browser alle cookies laten weigeren of laten waarschuwen wanneer er een cookie wordt verzonden. Het kan echter gebeuren dat sommige opties of diensten van de website niet goed functioneren zonder cookies.